“Thunaer was belangrijk gespreksonderwerp aan keukentafel”

Na eerdere positieve ervaringen in de musicals “Heb lief en leef” en “Op de vleugels van de wind” werden Jannie en Willem Woppenkamp in het voorjaar van 2018 opnieuw benaderd een bijdrage te leveren aan een nieuwe monsterproductie: De Toorn van Thunaer.

Het echtpaar uit Sleen zette zonder veel bedenktijd de schouders eronder. Jannie en Willem leverden de voorbije maanden een even flinke als onvergetelijke bijdrage: Jannie nam de ‘vertrouwde’ rol van regieassistente voor haar rekening. Willem nam zitting in de ‘Commissie Voorzieningen’ én had als figurant ook een aandeel in het muziektheaterstuk. Geen wonder dat de afgelopen maanden bij Jannie en Willem veel in het teken stond van De Toorn van Thunaer. ‘Klopt! Het was een belangrijk gespreksonderwerp’, lachen beide.

Geen eenvoudige klus

‘Uitdagend was het zeker’, zo blikt Jannie openhartig terug. Het is immers geen eenvoudige klus om bijna tweehonderd man te regisseren, maar ze bleef er vrij relaxed onder. Veel steun kreeg Jannie van de ervaren regisseur Harm Dijkstra. „En natuurlijk zou het niet gelukt zijn zonder de motivatie van alle acteurs en medewerkers.’

Goede klik met Harm

Met Jannie gaan we terug naar het voorjaar van 2018. ‘Ik werd door productieleider Gerrit Hegen gebeld met de vraag of ik belangstelling had voor de job van regieassistent in De Toorn van Thunaer. Ik heb een paar dagen bedenktijd gevraagd en toen was ik er al wel uit. Wetende dat Harm Dijkstra de auteur en regisseur van dit spektakel was, heb ik volmondig “ja” gezegd. Ik heb in de musicals Heb Lief en Leef en Op de Vleugels van de Wind ook met Harm gewerkt. We hebben een goede klik!’’

In september 2018 ging het spel echt op de wagen. De agenda van Jannie én Willem werd onderhand al redelijk gedomineerd door De Toorn. Jannie was nauw betrokken bij de audities en inmiddels werden de rollen verdeeld.

Barst van talent

“In januari 2019 werd er gestart met de repetities. Dat was intensief, maar ik heb echt genoten van het enthousiasme en de zang- en acteerkwaliteiten van de spelers. Op cultureel gebied barst de regio van talent en creativiteit. De toneelrepetities werden op zaterdag gehouden in het MFC in Sleen en de zangrepetities stonden op zondag in “De Hesselerhof” in Oosterhesselen op het programma.”

Vanaf april werd er buiten gerepeteerd op het oude voetbalveld achter het MFC in Sleen. “Na de zomervakantie verhuisden we naar landgoed De Klencke en kreeg De Toorn steeds meer vorm. De  omvang van het spektakelstuk werd steeds duidelijker.’

Naadloos

Jannie heeft met veel plezier haar rol als regieassistente uitgevoerd. ‘Als alles zo naadloos in elkaar past als tijdens de generale repetitie met muziek, zang en toneel en er volgt ook nog eens een prima try-out, dan maakt je dat blij en krijg je energie voor de vijf finales die nog volgden. Ik ben bijzonder blij dat ik een onderdeel van dit geheel ben geweest en ik ben er trots op dat “De Toorn van Thunaer” een daverend succes is geworden.”

Dubbelrol

Willem is minstens zo enthousiast. Samen met Gerard Aalderink en Ben Uneken nam hij zitting in de ‘Commissie Voorzieningen.’ Bovendien had hij zich ook nog aangemeld als speler. “De bijbehorende stemtest pakte voor mij positief uit en de dubbelrol was geboren. Deze combi betekende dat ik moest vergaderen over facilitaire aangelegenheden als veiligheid en toegang én dat ik als zanger/acteur op het moest treden. Ik zat er dus tot de oren toe in.’

Figurant

Zijn rol als figurant was weliswaar bescheiden, maar de zang moest uiteraard wel klinken als een klok. “In de loop van de maanden nam het werk in de commissie geleidelijk wat af, want alle afspraken waren gemaakt en het draaiboek was rond. Ik kon me dus vooral concentreren op zang- en het toneelspel, want daar was nog best wel werk aan de winkel. Eenmaal op locatie op De Klencke vielen de puzzelstukjes in elkaar en werd het één geheel. Daar werd ook zichtbaar wat er allemaal gedaan was aan decor, attributen en later het licht en geluid. Al deze creaties hebben veel indruk op mij gemaakt.’

In beeld

De repetities van het zang- en toneelspel verliepen volgens Willem steeds beter. ‘Samen met Jannie werden ook thuis de stukken regelmatig doorgenomen en keken we op welke momenten ik in beeld kwam. Alles bij elkaar was dit een enerverende periode en onderhand keek ik best wel uit naar het startsein van de voorstellingen. Van 3 tot en met 8 september verliep op De Klencke alles op rolletjes: zang- en toneelspel was grandioos. Het gaf een goed gevoel dat ongeveer 200 medewerkers dit tot stand konden brengen en de reacties van het publiek waren eensluidend: iedereen was vol lof! Ook de zaken waarvoor wij als ‘Commissie Voorzieningen’ waren ingezet verliepen volgens het draaiboek.’

Perfect geregeld

Verder waren de randzaken en faciliteiten – zoals de catering en de kleedruimte voor de acteurs- allemaal allemaal perfect geregeld. “Het was een klus die veel tijd en energie heeft gevergd, maar dat was het dubbel en dwars waard. We kijken met veel plezier uit naar een volgende productie!”

Bij de foto: Jannie en Willem Woppenkamp waren de afgelopen maanden volledig in de ban van De Toorn van Thunaer. ‘Het heeft veel indruk op ons gemaakt.’ (Foto: Bert Haan)