Veelzijdige kwaliteiten Saskia Dingelstad optimaal benut

Kunstschilder Saskia Dingelstad brengt in haar schilderwerk de gehaaste mens tot rust, maar in De Toorn van Thunaer – op landgoed De Klencke – sloeg het hart van de 55-jarige Dalenaar op hol. ‘Ontroerend, vol liefde en zó vrolijk’, brengt de gepassioneerde Saskia heel treffend haar gevoel onder woorden. Het maakt duidelijk dat ze nog steeds onder de indruk is van het muziektheaterstuk.

Saskia heeft zich sinds 2013 met veel succes volledig op de schilderkunst gestort, maar in De Thunaer laat ze ook haar andere veelzijdige kwaliteiten zien.

‘Ik wilde wel graag bij een zangkoor gaan, maar wist nog niet exact welk koor dat zou worden. Totdat ik via een vriendin werd geïnformeerd over het op handen zijnde muziektheaterstuk De Toorn van Thunaer. Dat leek me een ideale gelegenheid’, blikt Saskia in haar huis aan de Loosche Mars in Dalen terug op de eerste schreden richting audities.

Bovendien leek het haar uitdagend om ook achter de schermen een bijdrage te leveren aan deze productie. ‘Dus voor het geval mijn zangauditie mocht floppen, dan kon ik op die manier toch nog meedoen. En toen naderhand bleek dat elke zanger een rol kreeg, was ik helemaal in mijn element … zingen en daarbij ook nog eens kleding en accessoires ontwerpen. Geweldig!’

Respect voor Wemmie en Robert

Binnen no-time zat Saskia met Wemmie Eggens en Robert Braam om de tafel. ‘Samen nadenken hoe kleding voor een grote groep mensen met verschillende rollen tot een duidelijk geheel zou kunnen worden gebracht. Respect voor de manier waarop Wemmie en Robert de kledingmaaksters in korte tijd mobiliseerden en motiveerden. En nauwgezet er op toekeken dat het totaalbeeld intact bleef. Zelf heb ik herontdekt hoe leuk het is om speciale accessoires erbij te verzinnen en met weinig middelen er iets van te maken. En trots dat we waren toen we zagen hoe alles gebruikt en gedragen werd!’

‘Fantastisch hoe Jan en Harm ons motiveerden’

Begin 2019 begonnen de zangrepetities: van de eerste minuut in januari tot en met de laatste seconde op 8 september heeft Saskia genoten. ’Iedere keer kippenvel bij het samen zingen. Ik was vol bewondering hoe fantastisch Jan de groep steeds motiveerde, bijstuurde en los liet toen het eindelijk zover was…’

Compleet andere wereld

Daarna de toneelrepetities op locatie: het was voor Saskia een totaal nieuwe ervaring. ‘Dat was een compleet andere wereld. Tussen de bedrijven door werd er veel gelachen en hadden we veel plezier met elkaar. Onaangename verrassingen bleven mij bespaard. De verstuikte enkels, schorre stemmen, natte voeten, blauwe plekken en bloopers ten spijt.’

Finetunen

Het was voor Saskia mooi te ervaren hoe het verhaal zich langzaam begon af te tekenen. ‘Iedere repetitie werd meer en meer duidelijk hoe groots het zou worden en wat er allemaal bij kwam kijken. Regie, timing, de tussentijdse nieuwsbrieven, het finetunen van het spel in de diverse scenes, het laten opdraven van dieren en groot materieel. Echt een vak apart. En uiteindelijk de eindafwerking met licht, geluid en de complete entourage waarmee het publiek zou worden ontvangen. Alles klopte en dat was fantastisch om te ervaren.’

Saskia heeft grote bewondering voor Harm, Jan en Gerrit. ‘Voor hun creativiteit, professionaliteit en de fenomenale manier waarop zij iedereen hebben gemotiveerd en gestimuleerd. En dankjewel, alle lieve mensen die ik in zo’n korte tijd heb mogen leren kennen.’

Tekst: Jan Hooge. Foto’s Bert Haan

Saskia Dingelstad in haar rol in De Toorn van Thunaer